image001ARTCAT2, art en català,  dans le cadre du dispositif 
PEC LR
(Projets Educatifs Culturels en Langue Régionale)
SENSIBILISATION AUX CULTURES  EN LANGUES CATALANE ET OCCITANE
image002

Nous sommes heureux de vous montrer le résultat de notre projet ARTCAT2 en remerciant pour la deuxième année consécutive le soutien de la Région Languedoc-Roussillon-Midi-Pyrénées dans sa volonté de promouvoir et diffuser le catalan et  l’occitan, langues et cultures historiques de son territoire.

Notre objectif a été de travailler la langue et la culture catalane, en étudiant l’œuvre du chanteur-poète-animateur de radio et artiste Gérard Jacquet dans un projet qui combine l’art et les valeurs d’ouverture, accueil et intégration dans le respect des différences et le besoin de solidarité.

Pour connaître la personnalité et le parcours de notre intervenant vous pouvez regarder le reportage de l’émission Viure al país, du 27/03/2016. 

Description détaillée du projet :

Classe de Première :

- Rencontre avec l'écrivain Gérard Jacquet. Présentation et connaissance de son œuvre et de son parcours.

image004

Chaque élève en s’inspirant d’un poème de l’auteur, travaillé auparavant, a créé aussi un poème. Pour réussir l’écriture du poème et l’exposition, les élèves ont écrit, dessiné, cherché des images,… afin de restituer et de faire partager leurs émotions et leur vision de la solidarité en sensibilisant leur entourage.

Nous avons proposé aux élèves de participer à l‘écriture d’un poème solidaire, cette proposition avait pour objectif de s’exprimer à travers les mots sur la problématique de la solidarité en général, notamment de la solidarité internationale, les valeurs, sur les différents langages et langues uniques mais aussi universelles. Une réflexion ouverte à travers la poésie, les mots, les images.

Les élèves ont appris à bien réciter, avec la voix, le corps mais aussi les sentiments, sous les conseils de Gérard Jacquet. Finalement chaque élève a choisi une musique pour accompagner la récitation du poème, afin de préparer la tâche finale : un récital de poésie.  Vous pouvez voir les productions des élèves avec le diaporama : Récital poético-musical « La parabole du bonsaï solidaire».

 

Travail d’écriture et de création à partir des chansons et des poésies de Gérard Jacquet :

Un parpanyol amb ales d’or
que ni balla, ni reflueix moix.
en l’aire atapeït.
Ací res no té delit.
                                                    Ací el pes del silenci.                                                 

I vull això, precisament :
en aquest instant, aquesta llum
de dia-que-fineix.
Aquest gris al finestró,
                              fulla precisa del vespre.                                

Jo, un ull mig obert,
tou en el llençol suau.
Mut, guaitant immòbil
                             l’ombra que va guanyant.                              

Ens hem tantes vegades repetit
que hem de ser lliures l’un de l’altre.
Doncs, perquè tan gran patir
                         quan tu estàs lluny de mi?                        

Ve la nit.

Gérard Jacquet

 

Un àguila, amb ales de plata
que balla i accelera
en l’ardor del sol.
Ací té delit.
Ací el pes del soroll.
I no vull això precisament :
en aquell instant, aquesta obscuritat
de nit-que-fineix.
Aquest groc a les finestres,
frescor precisa del matí.                                           Mohamed KAMBOUA

Ve la nit i em sento sol.
No puc dormir en el llençol
i de sobte, el record de la teva presència
em recomforta i em tranquil·litza.                               Alícia GARCIA

Finalment ve l’angoixa,
i ja no es veu el parpanyol
sinó l’obscuritat, les tenebres.
I per fi ja puc caure
en el pou profund d’aquest malson.                              Augustí DULUC

Tinc un nus a la gola.
Les meves mans s’han posat a tremolar
i no puc parar-les.
I per tant, li havia promés de no plorar més
però ara tinc por de caure.
No arribo a fer-me a la idea que m’has deixat.
Em nego, no ho puc imaginar!
Seré aquí i ens estimarem a l’eternitat.                        Auxane PERCHER

Tornar-se a veure,
en una nit encantada.
Saber que et trobes bé,
en una nit de llum plena.                                             Amadou DIALLO

Ve la nit
i l’angoixa arriba amb ella.
Cada nit és la mateixa cosa.
Totes aquestes nits, com m’agradaria
de ser amb tu, tot simplement.                                    Ludivine BERGES

Vull ser lliure de tu
i la nit ve amb tristesa
i jo vaig a dormir
amb el pes del silenci, mut.                                           Elsa MITJAVILA

Ve la nit,
lamento aquesta llibertat.
El meu cor no pot ser lliure sense tu
Tu m’embruixes i em domines
i quan la llum reapareix, tot torna a començar.                     Hannah HATEM

Malgrat aquesta distància entre nosaltres
el meu amor per a tu
creix dins del meu cor
que mai deixarà de batre per a tu.                                      Aurélie RIERA

Ve la nit com ve l’angoixa,
l’angoixa de no ser lliure,
com immòbil
pres d’aquesta dependència.
Hem de saber viure separats
però no puc...
No puc desfer-me de tu.
No puc ser lliure.                                                                Arnau PATIN

La nit t’espero,
perquè et trobo a faltar.
Et vull tenir als meus braços,
dir-te que t’estimo,
passar la nit amb tu.
Dormir sota els teus braços,
llevar-me al teu costat
i estimar-te cada dia més.                                      Cèlia TUDERA-PIQUERAS

El temps passa
i no puc dormir.
Només penso en tornar a veure
la teva imatge.
Penso en tu tota la nit.
Tinc tantes ganes de veure’t!
Només tinc ganes d’una cosa:
sortir, córrer i anar a buscar-te.                                      Iman LAQCHAA

Qualsevol vespre de qualsevol dia,
on res no vé on res no passa,
mirant distret a la finestra,
veient el món tal com és sempre.

Notant el temps que fa a fora,
ni tan sols gris, ni tan sols maco,
sobre què aturar els ulls
sinó una mosca que t’envolta.

Mirant els arbres arbres.
Veient aquella herba herba.
Aquells ocells tan ocells.
Aquell cel que és un cel.
I res de tot això
                                    que justifiqui una cançó.                                   

Gérard Jacquet    

 image007

Qualsevol matí de qualsevol dia,
on res no se’n va, res no passa,
mirant distret a la finestra
veient el paisatge tal com és sempre.

Notant el temps que fa a fora,
amb el sol que brilla,
il·luminant els colors,
il·luminant el cor.

Mirant les flors flors
Veient aquell blat blat
Aquelles vaques tan vaques
Aquell cel sense núvols
I res de tot això
que justifiqui una cançó.                                                    Maty MORIN

El món és el món.
Ni creix ni es torna petit.
L’atmosfera la destruim
mentre continuem la nostra vida
sense saber que algun dia la perdrem.                                Youssef LOUKAINI

Cada matí mirant per la finestra

veient el sol que surt

per darrere dels arbres

amb els seus colors taronjosos.

Cada vespre contemplant

aquest sol baixant

de l’altre costat,

de l’altre costat de les muntanyes

amb aquest rosa lluent.

I cada dia tornem a començar,

veiem com el sol surt

com el vent bufa

com el temps passa.                                                          Anna BARBANT

Quan mirem la natura
Quan mirem els animals.
En el cel, blau cel
els ocells volen com ocells
En el bosc, verd bosc
Els llops viuen,
la natura viu per la música
La música viu per la natura.                                             Alexandre BREBION

 

- Rencontre avec Raph Dumas. Présentation et connaissance de son œuvre et de son parcours. Sous la direction et les conseils de Raph Dumas, qui est l'initiateur d'un nouveau genre musical, fusion entremusique traditionnelle catalaneetmusique électronique qu'il qualifie lui-même decoblism, les élèves ont choisi d’accompagner leurs productions poétiques avec musiques et bruitages pour constituer un récital poétique-musical.

image008

 

Ce travail de lecture et d’écriture s’est finalisé par un récital à la fin de l’année présenté aux élèves de catalan du Lycée Maillol et aussi pour accompagner la représentation théâtrale des élèves de catalan de Seconde au Théâtre du Réflexe de Canohès. Ce travail a également été diffusé sur Radio Arrels.

Voici l’enregistrement du récital poético-musical :

https://www.youtube.com/watch?v=GjQwtfg6siM

image009

 

image010

 

Quelques images des interventions tout au long du projet ARTCAT2:

 

Aller au haut