image001

Sympathique rencontre et récital

poétique-musical-zumba préparé par les élèves de catalan de Première du Lycée Maillol :

Un grand bravo !

Lundi 14 décembre nous sommes allés au Lycée Maillol pour rencontrer les élèves de Catalan (Bilingue et Option) de Première qui, sur les conseils de leur sympathique et dynamique professeur Mme SICRE, ont eu la gentillesse de nous inviter et préparer un récital de poésie. Ils ont étudié auparavant en classe la poésie de Miquel Martí i Pol et par groupes ont travaillé la récitation des différentes poésies en différents formes et langages (musique, danse, image…)  Tous les élèves ont été très participatifs et appliqués, avec un souci de bien faire et de nous montrer leur travail et leurs créations, plus originales les unes que les autres.  Félicitations à tous pour ce formidable travail et aussi pour l’excellent accueil que le personnel et les élèves du Lycée nous ont donné !!!!

A notre tour nous les inviterons au Lycée Arago et nous préparerons aussi un récital poétique,  espérons que nous serons à leur hauteur et qu’ils passeront aussi un bon moment comme celui qu’ils nous ont offert !  Moltes gràcies, poetes moderns!!!

image003

Ara mateix

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha complert i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no els val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l'espai d'història
concreta que ens pertoca i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots, solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I, en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora,
que tot està per fer i tot és possible.

(Del llibre L’àmbit de tots els àmbits)

Miquel Martí i Pol

Quelques images de la Rencontre  visca la poesia viva !!!

View the embedded image gallery online at:
http://arago-perpignan.fr/catalan?start=20#sigFreeId5634f2da1d

 

image001Fem un mural per la PAU

image003

Les élèves de Catalan ont voulu montrer leur solidarité et dessiner entre tous un « MURAL de la PAU » (mur de la paix) en exposant des dessins, poèmes, graffitis…réalisés en cours.

Avec notre mural d’expression libre, avec nos messages et dessins, nous voulons montrer notre solidarité envers les familles des victimes innocentes emportées par la haine et l’intolérance ce dramatique 13 de novembre 2015 à Paris mais aussi à tous ceux qui souffrent de la guerre, du fanatisme, du terrorisme, des actes barbares qui causent la douleur et la mort. Ces circonstances dramatiques et immensément douloureuses nous rappellent combien les valeurs universelles qui ont fondé notre société, notre civilisation, doivent être défendues et combien tout, absolument tout, les oppose à la barbarie et à la sauvagerie gratuite. La civilisation luttera contre la barbarie. L’Ecole contribue à l’apprentissage de la liberté fondamentale de l’Homme, nous donne la lumière du savoir et la quiétude de relations pacifiées. L’Ecole fera toujours obstacle à l’obscurantisme et nos élèves sont là pour en témoigner. Nous lutterons pour y parvenir, mais pas avec les armes, avec l’intelligence et la paix.

Per la PAU al món, per la SOLIDARITAT i visca la VIDA!

Elèves de Catalan de Première du Lycée Arago 

Nous tenons à remercier Mme SCHNEIDER, notre documentaliste et Mlle GUITARD, étudiante M1 MEEF Catalan, pour leur précieuse collaboration et évidemment le travail et la participation - artistique et poétique - des élèves de Catalan.

View the embedded image gallery online at:
http://arago-perpignan.fr/catalan?start=20#sigFreeIdb3e7fcfad9

 Quelques poèmes : 

 

image035

Esperança al mig de la guerra

 

El món està en guerra.

La dolçor ja no funciona

i la violència és l’ordre del dia

i en cada llengua.

Malgrat la presència d’aquest mal

la solidaritat ja no s’expressa per la boca

sinó amb la mans i ben esteses :

E S P E R A N Ç A !  

image037

Oda al diàleg. Oda a la pau.

Demanem la pau,

pel poble irritat.

Quin és l’objectiu?

Aturem la lluita!

Els països seran tots amics

i les seves diferents cultures barrejades.

La pau no existeix en alguns països:

però, per què no us parleu?

Demanem la pau!

Alexie BOLFA, 1S3.

image039

Viure o morir,

guanyar o perdre.

Els seus ulls mostren la desesperació

però no perden l’esperança de tornar a casa.

Una sola causa per resistir,

una sola causa per combatre

i esperar, amb l’única esperança de poder tornar a casa.

Aquelles armes venudes per persones sense cor

amb una sola intenció :

defensar la pàtria i aportar la glòria al seu país

destruint l’entorn sencer,

sense pensar ni un sol minut

perquè es produeix aquest gran error

de no haver parlat abans de combatre.

Esperança per un món millor

i  compartir el mateix mot:  A M O R.

 

Youssef LOUKAINI, 1 ES-L. 

image041

Pau,

orenetes de la pau,

dos infants, quatre ocells,

milers de petons.

La pau a través del món.

Escoltant, cridant.

Volent, lluitant.

Donem un missatge

a una oreneta de la pau

que recorri el món

sembrant la pau.

 

Léa GUIN, TES-L

image043

La solidaritat és un llenguatge

que es transmet a través del pas del temps.

És un acte d’amabilitat

que esborra totes les tristeses.

Durant un instant

la felicitat és present.

Aquest acte tot petit

pot omplir tota una vida.

Maélis CADIEUX, TES-L. 

image045

Bombolla d’amor que s’enlaira,

viatja a través de la Terra,

esclata a l’horitzó

per repartir la seva màgia

dins el cor dels infants innocents.

 

Charlène GARRIGUE, TS2.

Découvrez un article en ligne sur la section de catalan du lycée Arago de Perpignan sur le site Languedoc-Roussillon livre et lecturecss f2

Trobada amb l’escriptor nord-català Joan-Lluís LLUÍS

divendres 9 d’octubre a classe de català

image001

Joan-Lluís Lluís, né à Perpignan en 1963, est un écrivain catalan. Il est considéré par la critique comme l'une des voix les plus originales de la littérature catalane actuelle et à ce titre a reçu des prix littéraires parmi les plus prestigieux en Catalogne. Il a été journaliste à El Punt. Il écrit également des chroniques dans l'hebdomadaire Presència, sous le nom générique « A cremallengües ». Il a aussi écrit des textes de chansons, entre autres pour le groupe Blues de Picolat, Casellas Sextet Folk, Sol i Serena et Joanjo Bosk. Depuis 2005, il dirige le Service de Diffusion de la Langue Catalane de la Casa de la Generalitat a Perpinyà.

Nous tenons à remercier Joan-Lluís LLUÍS d’avoir  accepté généreusement notre invitation et nous expliquer sa trajectoire littéraire et nous parler de sujets d’actualité. Bravo !  

Elèves de catalan de Terminale, année 2015-16.
*    *    *
Joan-Lluís Lluís (Perpinyà, 29 de juny de 1963) és un escriptor català originari de la Catalunya Nord. Ha estat periodista d'El Punt i manté al setmanari Presència una crònica titulada «A cremallengües». També escriu a Vilaweb i a la revista digital Esguard. També ha escrit textos de cançons, sobretot pel grup Blues de Picolat però també pel Casellas Sextet Folk, Sol i Serena i Joanjo Bosk. Des del 2005 dirigeix el Servei de Difusió de la Llengua Catalana de la Casa de la Generalitat a Perpinyà.

Obra publicada

  • Els ulls de sorra (ed. de La Magrana, Barcelona, 1993)
  • Vagons robats (ed. de la Magrana, Barcelona, 1995)
  • Cirera (ed. de la Magrana, Barcelona, 1996)
  • El crim de l'escriptor cansat (ed. de la Magrana, Barcelona, 1999)
  • Conversa amb el meu gos sobre França i els francesos (ed. de la Magrana, Barcelona, 2002). Premi Joan Coromines de la CAL.
  • El dia de l'ós (ed. de la Magrana, Barcelona, 2004). Premi Joan Crexells.
  • Pascal Comelade i Arsène Lupin, les proves irrefutables d'una enginyosa mistificació (ed. Mare Nostrum, Perpinyà, 2005).
  • Diccionari dels llocs imaginaris dels Països Catalans (ed. de la Magrana, 2006)
  • Aiguafang (ed. de la Magrana, 2008). Premi Crítica Serra d'Or.
  • Xocolata desfeta, exercicis d'espill (ed. de la Magrana, Barcelona, 2010,)
  • A cremallengua, elogi de la diversitat lingüística (Amb pròleg de Matthew Tree, ed. Viena, Barcelona, 2011)
  • Les cròniques del déu coix (ed. Proa, Barcelona, 2013). Premi Lletra d'Or.

Premis i reconeixements

  • 2003: Premi Joan Coromines pel pamflet Conversa amb el meu gos sobre França i els francesos.
  • 2004: Premi Crexells, per la novel·la El dia de l'ós.
  • 2009: Premi Crítica Serra d'Or de novel·la per Aiguafang
  • 2010: Premi Nacional President Lluís Companys, "pel seu compromís social i literari en defensa de la personalitat, la llengua i els drets del nostre país".
  • 2014: Premi Lletra d'Or al millor llibre en llengua catalana per Les cròniques del déu coix, « perquè manifesta un gran domini del llenguatge, de la fluïdesa literària i de les el·lipsis temporals en un procés narratiu que equilibra la faula amb la mitologia i la reflexió al voltant de les bases culturals d'Occident. Joan-Lluís Lluís ha conreat, sempre amb un insubornable estil personal, els més diversos gèneres i és un dels exponents literaris més brillants del present ».

Volem agrair al Joan-Lluís LLUÍS d’haver acceptat generosament  la nostra invitació i per explicar la seva trajectòria literària i parlar-nos de temes d’actualitat. Bravo!

 

Alumnes de català de Teminal, any 2015-2016.

image002

image003

 

 

Rencontre avec l’écrivain nord-catalan Joan-Lluís LLUIS en cours de catalan/

Trobada amb l’escriptor nord-català Joan-Lluís LLUÍS

divendres 9 d’octubre a classe de català

 image001

 
RENCONTRE AVEC LE REALISATEUR CATALAN ET PROFESSEUR DE
CINEMA  DAVID CASALS-ROMA
dans le cadre du projet  ARTCAT (Art en català)
grâce au soutien de
PEC LR Projets Educatifs Culturels en Langue Régionale

 

  Acció ! 

image003

image005

 

Dans le cadre du projet ARTCAT les élèves ont travaillé et réfléchi à la mise en scène, participation et montage d’un clip pour présenter notre lycée à partir d’une histoire sous la direction et les conseils de David Casals-Roma. La musique que les élèves ont choisie pour raconter cette histoire filmée au Lycée Arago est : Què boig el mon !du groupe catalan Lax’n busto
https://www.youtube.com/watch?v=SMryq_kRzmc  

Objectifs pédagogiques et éducatifs au sein du Lycée :
- Développer les lieux d’expression artistique et culturelle dans l’établissement scolaire en s’inscrivant dans l’apprentissage de l’élève et en travaillant la langue et l’image.
-Apprendre aux élèves à s’investir dans un travail autour d’activités qui leur permettent d’exprimer leur créativité, leur savoir-faire, et non pas uniquement leurs connaissances.
- Avoir le privilège de rencontrer des intervenants en langue catalane  comme le réalisateur catalan et professeur de cinéma David Casals-Roma  et découvrir son parcours artistique et  professionnel. Une belle rencontre humaine.
- Donner le goût de la création littéraire, théâtrale,  audiovisuelle  et musicale et le tout en catalan.

Nous tenons à remercier et féliciter l’existence du dispositif Projets Educatifs Culturels en Langue Régionale de la Région Languedoc-Roussillon qui a rendu possible l’existence d’ARTCAT qui œuvre pour la promotion et la diffusion de nos langues régionales et remercier encore et encore notre intervenant David Casals-Roma, sa patience et savoir-faire et évidemment les élèves dont l’intérêt et la participation nous ont démontré que ces actions sont très motivantes et enrichissantes à tout point de vue.
David: Moltes gràcies per la teva paciència, treball, immens talent i professionalisme ! Sempre és un privilegi poder acollir-te a classe de català ! Ets un crack !  

Voici quelques images de cette aventure pédagogique et le résultat. 

 

image009

image011image013

image015

image017

image019

image021

 

Le script en catalan de notre vidéo (travail nécessaire avant le tournage) : 

image023image024

image025image026

L'article en version pdfimages

 

Aller au haut